Laat je website maken door specialisten

Het creëren van een website begint niet alleen met het inhuren van een goede programmeur of webbouwer, maar ook met het maken van een goede lay-out. Veel website eigenaren zien het inhuren van een vormgever, een copywriter (tekst) en een SEO specialist (voor de vindbaarheid en het verkrijgen van een hogere positie in de zoekmachines) nog steeds als overbodig.

Ieder zijn vak! zeg ik altijd. Alleen door het inzetten van alle afzonderlijke expertises kun je tot het beste resultaat komen.

Iedere website heeft zijn eigen specifieke doel. Wat wil je bereiken met je website? Hoe onderscheidt je je van je concurrenten? Wat wil je dat bezoekers het liefst op jouw website komen doen? Met een duidelijke doelstelling kun je een website gaan bouwen.

Een website voor een reisbureau moet bijvoorbeeld inspirerend zijn voor de gebruiker, met goed beeldmateriaal, video’s en tekst en goede zoekfunctie die de reis verkoopt aan de gebruiker. Een webshop heeft als doel haar producten zo duidelijk mogelijk weer te geven d.m.v. productfoto’s en details over het product met informatie over voorraad en levering. Hoe dit gecommuniceerd wordt is dus erg belangrijk. Welke informatie moet direct in het oog vallen en welke kun je beter wat kleiner of minder opvallend weergeven, zodat de gebruiker snel vindt wat hij zoekt. Het gebruik van beeldmateriaal, kleur en wit ruimten spelen daarbij een enorme rol. Een vormgever is daarin gespecialiseerd en heeft hier veel ervaring in.

Een website valt of staat met een goede vormgeving, daarbij zijn gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid zeer belangrijk. Ook de navigatie speelt een cruciale rol in het succes of het falen van een website. Je hebt namelijk maar 3 seconden de tijd om de bezoeker te overtuigen om op je website te blijven. En hoe help je daarna diezelfde bezoeker in 3 stappen zijn doel te bereiken? Een eenvoudig te gebruiken website wordt beter doorzocht dan een website met meer complexe navigatie. Los van de functionaliteit van de website is de navigatie het eerste aandachtspunt dat moet worden verzorgd. Een heldere indeling helpt de bezoeker makkelijker de website te gebruiken en te vinden waar hij/zij naar opzoek is.

Uiteindelijk is het van belang dat je website vindbaar is en dien je te zorgen dat deze een hoge positie krijgt bij zoekmachines. Kwalitatieve inhoud wordt door Google zeer hoog gewaardeerd. Dus zorg dat je website unieke, interessante, belangrijke en informatieve inhoud heeft, maar houd het overzichtelijke en niet teveel. Een copywriter kan je daarbij helpen. Zorg ook dat je website veel in beweging is door te delen of links te plaatsten. Dit kun je zelf doen. Zorg dat je de site goed onderhoudt (door een onderhoudscontract af te sluiten), voeg regelmatig content, nieuws, blogs, video’s of anders toe zodat je bij de zoekmachines als Google een reputatie opbouwt. Als laatste tip: zorg dat je website inspirerend, snel, duidelijk, overzichtelijk, actueel en onderscheidend is zodat ie opvalt in de massa.

Het is dan ook verstandig dit door iemand te laten doen die daar verstand van heeft! Een grafisch ontwerper en een programmeur kunnen je hier samen in adviseren. Zij putten uit een netwerk waarin al deze experts verbonden zijn. Ook kunnen zij zorgen dat je website responsive gebouwd wordt en een onmisbaar ingebouwd cms systeem heeft, zodat je ook zelf de inhoud van je website kunt aanpassen. Als de website uiteindelijk online is kunnen zij jouw adviseren over het inzetten van e-mailcampagnes, nieuwsbrief, weblogs, fora en sociale netwerken.

Hier alle website aandachtspunten nogmaals op een rij:

+ navigatie
+ functionaliteit
+ toegankelijkheid
+ gebruikersvriendelijk
+ vindbaarheid

Svenny kan je daarbij helpen >